Databeskyttelse og Viaplay

Personvernerklæringen (last ned)

Privacy Notice (download)

Før du trykker på play, la oss snakke personvern.

Ditt privatliv, dine valg. Vi verdsetter din tillit til oss, og prioriterer personvernet ditt i alt vi gjør.

Vi skjønner det – lovtekster er ikke alles greie. Selv om vi er juridisk forpliktet til å dykke ned i detaljene, er vi også forpliktet til å sørge for at du kan navigere i dette som en proff. Vårt mål er å utstyre deg med kunnskapen du trenger for å ta informerte valg mens du bruker plattformen vår. Fra hvilke personopplysninger vi samler inn til hvordan de brukes og når de deles – alt er der, på et språk som ikke får deg til å heve øyenbrynene. Ta deg gjerne tid til å lese vår personvernerklæring før du går i gang med ditt neste seriemaraton.

1. Om oss

Viaplay er en personlig strømmetjeneste levert av Viaplay Group Sweden AB, organisasjonsnummer 556304-7041 med adresse Box 171 04, 104 62 Stockholm, Sweden («Viaplay-gruppen»). Viaplay-gruppen er behandlingsansvarlig for behandlingen av dine opplysninger i henhold til denne personvernerklæringen.

Denne personvernerklæringen gjelder for deg ved opprettelse av en konto på Viaplay, ved besøk på våre nettsteder eller apper, når du deltar i undersøkelser, konkurranser eller brukergrupper, abonnerer på våre nyhetsbrev eller chatter med oss på sosiale medier eller våre dedikerte kanaler.

Du må være minst 18 år for å opprette en Viaplay-konto. Vi markedsfører ikke bevisst mot eller samler inn personopplysninger fra mindreårige. Hvis du er yngre enn 18 år, kan du bare bruke Viaplay med involvering, tilsyn og godkjenning fra foreldre eller foresatte. Vi foreslår at foreldre eller foresatte oppretter en barneprofil først. På denne måten kan vi blokkere alt innhold som anses som upassende for mindreårige.

Noen ganger, når du bruker Viaplay på spillkonsollen, smart-TVen eller en annen smartenhet, kan produsenten av enheten du benytter, også behandle personopplysningene dine. De har et selvstendig ansvar for å etterleve personvernregelverket. Det samme gjelder hvis du klikker på en lenke som tar deg til et annet nettsted. Vi anbefaler at du tar deg tid til å lese deres personvernerklæring som også vil gjelde for deg.

2. Hvilke kategorier av personopplysninger vi samler inn

Vi samler inn ulike typer data om deg. Nedenfor finner du eksempler på de ulike kategoriene av personopplysninger vi kan samle inn.

Kontaktinformasjon og identitet: navn, e-postadresse, telefonnummer, adresse, fødselsdato eller alder, kjønn.

Betalingsinformasjon: betalingskortdetaljer, betalingshistorikk, faktureringsadresse, kampanjekoder.

Kontoinformasjon: brukernavn, passord, profilnavn, preferanser og annen informasjon du oppgir under de respektive brukerprofilene.

Kommunikasjon: meldinger når du kommuniserer med vår kundeservice, opptak av telefonsamtaler, tilbakemeldinger, interaksjoner med meldinger sendt av Viaplay-gruppen via e-post, SMS, push-meldinger, varsler i produktet, sosiale medier.

Brukerinformasjon: samhandling med Viaplay, atferdsdata mens du bruker tjenesten, stedet du får tilgang til Viaplay fra (land, region, by).

Annonseinformasjon: annonseleverandørens preferanser, definerte formål for annonseleverandørens behandling av data.

Informasjonskapsler, enhets- og nettverksinformasjon: preferanser for informasjonskapsler, enhetsnummer og andre unike identifikatorer, nettverksenheter, IP-adresse, enhetstype og konfigurasjon, nettleserinformasjon, skjermoppløsning, krasjlogginformasjon.

Audiovisuelle data: bilder, lyd- og videoopptak når du deltar i brukerundersøkelser.

3. Slik samler vi inn personopplysningene dine

Vi samler inn personopplysningene dine på tre måter.

Data du gir oss. Vi samler inn informasjon direkte fra deg når du oppretter og vedlikeholder kontoen din, når du kontakter oss, når du registrerer deg for å motta markedsføringskommunikasjon fra oss, når du deltar i en konkurranse eller undersøkelser, eller når du deler innholdet vårt på sosiale medier.

Data vi samler inn når du bruker Viaplay. Når du bruker Viaplay-innholdet vårt, samler vi inn informasjon om hvordan du bruker tjenesten. Vi bruker disse dataene for å gi deg en bedre opplevelse. Vi ser på hva du ser på og hvordan du bruker Viaplay, og vi kobler dette til profilen din. Dette hjelper oss med å gi deg personlige anbefalinger.

Du kan opprette separate profiler for medlemmene i husstanden, slik at alle får anbefalinger skreddersydd for dem. Bare husk at alle som bruker kontoen din, kan se alle profilene. Avhengig av innstillingene som er satt for informasjonskapsler kan vi også huske hva du så på etter at du logget ut. Dette hjelper oss med å gi deg personlige anbefalinger neste gang du logger inn.

Data vi mottar fra eller deler med tredjeparter. Noen ganger deler eller får vi personopplysningene dine fra andre steder. Vi gjør dette på flere måter:

  • Innenfor vår gruppe av selskaper. Vi kan dele dataene dine med andre selskaper i konsernet vårt for å hjelpe oss med våre forretnings- og markedsføringsmål.
  • Med betalingsleverandører. Når du betaler for våre tjenester og produkter, deler vi informasjonen din med betalingsleverandører for å kunne gjennomføre betalingen.
  • Med annonsepartnerne våre. Informasjon om interessene dine, demografien din og hva du har sett på eller gjort på nettsteder eller i apper, hvordan du har samhandlet med annonsene våre, samt krypterte identifikatorer kan deles mellom oss og annonsepartnerne våre.
  • Gjennom forretningspartnerskap. Vi kan dele eller motta informasjon for å gi deg tilgang til Viaplay gjennom våre forretningspartnere, distributører eller andre tredjeparter der Viaplay er integrert.
  • Fra offentlige organer. Vi kan ha behov for å innhente informasjon om deg fra offentlige organer og institusjoner angående krav som angår oss direkte eller indirekte.

4. Hvorfor vi bruker personopplysningene dine

Vi bruker informasjonen din til ulike formål, alt for å forbedre opplevelsen din med Viaplay. Hvert formål baseres på et gyldig behandlingsgrunnlag, som sikrer at vi håndterer dataene dine lovlig. Noen ganger kan den samme informasjonen brukes på forskjellige måter for å kunne tilby deg tjenesten vår. For å gjøre det enklere å forstå, beskriver vi de viktigste måtene vi bruker dataene dine på under. Hvis du har spørsmål som ikke er besvart, er du velkommen til å ta kontakt med oss.

I tillegg til formålene under kan personopplysningene dine også behandles når loven krever det, for eksempel for å etterleve våre bokføringsforpliktelser eller for å svare på forespørsler fra domstoler og andre offentlige myndigheter.

4.1. Levere og drive tjenestene våre

Vi bruker personopplysningene dine for å gi deg tilgang til Viaplay og å administrere tjenesten. Dette inkluderer:

  • Å identifisere deg som kunde eller bruker.
  • Å belaste deg for tjenestene du bruker og sørge for at abonnementsbetalingene dine behandles uten avbrudd.
  • Sørge for at Viaplay fungerer som det skal fra et teknisk synspunkt.
  • Tilby deg personlig tilpasset innhold basert på hva du ser og surfer på, samt annen informasjon om preferansene dine som du deler med oss.
  • Tilby kundestøttetjenester.
  • Løse problemer og håndtere eventuelle klager du måtte ha.
  • Holde deg informert om eventuelle endringer i tjenestene våre.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(b) GDPR - For å oppfylle våre forpliktelser i vår kontrakt med deg, når du abonnerer på å bruke tjenestene våre.
  • Art.6(1)(f) GDPR – Våre berettigede interesser i å tilby deg tilleggstjenester, sikre at plattformen vår fungerer som den skal, og holde deg informert om eventuelle vesentlige endringer.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Kontoinformasjon
  • Informasjonskapsler, enhets- og nettverksinformasjon
  • Kommunikasjon
  • Betalingsinformasjon

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi samler inn når du bruker Viaplay
  • Data vi mottar fra eller deler med tredjeparter

Oppbevaring av data

  • Opplysningene dine lagres så lenge du har en avtale med Viaplay Group. Du finner mer informasjon om lagrings- og sletterutinene våre under.

4.2. Forbedre tjenestene våre

Vi behandler personopplysningene dine, som regel i pseudonymisert format, til å videreutvikle og forbedre tjenestene våre. Dette inkluderer:

  • Innsamling av ulike data, herunder seeratferd, til bruk i statistikk for analyseformål. Dette hjelper oss med å forstå hvilket innhold som er populært, hva som må forbedres og hvordan vi kan gjøre tjenesten enklere å bruke.
  • Utføre undersøkelser ved å innhente tilbakemeldinger fra deg gjennom spørreundersøkelser, noen ganger basert på aktiviteten din på Viaplay. Dette hjelper oss med å oppfylle forventningene dine og forbedre kundetilfredsheten.
  • Testing av våre produkter og tjenester ved å kjøre ulike typer av produkttesting. Dette hjelper oss med å forbedre innholdet vårt og forstå hva som fungerer best for våre kunder og brukere.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(f) GDPR – Vår berettigede interesse i å forbedre brukeropplevelsen og tilfredsheten, noe som bidrar til å opprettholde og øke kundebasen vår.
  • Art.6(1)(a) GDPR – Samtykke du gir oss ved å godta våre ytelses- og funksjonelle informasjonskapsler.

Kategorier av personopplysninger

  • Informasjon om bruk
  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Kontoinformasjon
  • Informasjonskapsler, enhets- og nettverksinformasjon
  • Kommunikasjonsdata

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi samler inn når du bruker Viaplay

Oppbevaring av data

  • Vi beholder dataene dine i opptil 48 måneder etter at du blir inaktiv bruker. Du finner mer informasjon om lagrings- og sletterutinene våre nedenfor.

4.3. Markedsføre tjenestene våre og levere annonser

Vi kan bruke kontaktinformasjonen din til å sende deg tilbud og nyheter om tjenestene våre, og noen ganger også om tjenestene til våre partnerne. Vi kan tilpasse disse etter din aktivitet på plattformen vår. Hvis du blir med i markedsføringskampanjene våre, som "Verv en venn", kan vi også bruke personopplysningene dine. Du kan når som helst melde deg av fra å motta markedsføringskommunikasjon via lenken i e-postene våre eller ved å endre innstillingene dine i "Min konto".

I tillegg kan vi bruke personopplysningene dine til digitale markedsføringsformål, som å opprette målgrupper, segmenter eller sende deg (personlige) annonser på sosiale medier og digitale annonseplasser, samt måling og overvåking av resultatene til annonsekampanjene våre. Dette gjøres ved hjelp av informasjon fra informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi basert på valgene dine som gjøres når du besøker nettstedene våre eller åpner appene våre. Våre annonseringspartnerne kan bruke forbedret automatiserings- eller AI-teknologi for å optimalisere kampanjeresultatene våre, men dette gjøres utelukkende på aggregerte og anonymiserte data.

Hvis du har et abonnement på pakker som inneholder annonser, vil Viaplay Group som utgiver samarbeide med annonseleverandører for å levere annonser basert på dine samtykkepreferanser og interesser. Vår praksis for annonseplassering følger prinsippene som er beskrevet i Transparency and Consent Framework 2.2 (TCF), og som sikrer at personopplysningene dine behandles for formålene du uttrykkelig har samtykket til gjennom plattformen vår for administrasjon av samtykke. Vi samarbeider kun med annonseleverandører som overholder TCF, og vi opprettholder en oppdatert liste over leverandører og partnere innen annonseringsteknologi, slik at du kan gjennomgå og administrere samtykkepreferansene dine for hver leverandør. Du kan når som helst oppdatere dine samtykkepreferanser og leverandørvalg ved å klikke på Innstillinger for informasjonskapsler.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(f) GDPR – Vår berettigede interesse i å markedsføre tjenestene våre, der vi balanserer rettighetene dine og tar hensyn til forventningene dine for å sikre at du ikke blir forstyrret av markedsføringen vår.
  • Art.6(1)(a) GDPR – Samtykke du gir oss ved å abonnere på vår markedsføring eller godta våre målrettede informasjonskapsler og annonseringskapsler.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Kontoinformasjon
  • Informasjonskapsler, enhets- og nettverksinformasjon
  • Kommunikasjon
  • Annonseinformasjon (hvis du har et abonnement på pakker som inneholder annonser)

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi samler inn når du bruker Viaplay
  • Data vi mottar fra eller deler med tredjeparter

Oppbevaring av data

  • Vi beholder opplysningene dine så lenge du har en avtale med Viaplay-gruppen eller til du gir oss beskjed om at du ikke ønsker å motta markedsføringskommunikasjon fra oss. Mer informasjon om vår oppbevaringspraksis finner du nedenfor.

4.4. Kommunikasjon med deg

Vi bruker personopplysningene dine når vi kommuniserer med deg, enten det er via telefon, e-post eller sosiale medier. Dette inkluderer undersøkelser, konkurranser og tester vi kjører. Vi kan ta opp disse samtalene for å forbedre tjenesten vår og holde oversikt over hva vi blir enige om. Hvis du kontakter oss via sosiale medier, må du være oppmerksom på at plattformens regler for databehandling også gjelder. Vi kan benytte AI-verktøy for å hjelpe til med å behandle og svare på dine forespørsler med sikte på å forbedre vår serviceeffektivitet. Vi beskytter dine personopplysninger ved å følge våre strenge personvernstandarder, og du har rett til å motsette deg denne behandlingen når som helst.

Vår kundeservice administreres av fagfolk fra et eget selskap, men de behandler dataene dine på våre vegne. Vi har gjennom kontrakter sikret at de håndterer dataene dine i henhold til våre instruksjoner, akkurat som om vi skulle administrerte dem selv.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(f) GDPR – Vår berettigede interesse i å sikre effektiv kundestøtte, tjenesteforbedring og overholdelse av kontraktsmessige avtaler.
  • Art.6(1)(b) GDPR – Oppfylle våre forpliktelser i henhold til kontrakten med deg når du godtar å delta i våre konkurranser.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Kontoinformasjon
  • Kommunikasjon

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi mottar fra eller deler med tredjeparter

Oppbevaring av data

  • Vi beholder dataene dine i opptil 3 år fra innsamlingspunktet. Mer informasjon om våre lagrings- og sletterutiner finner du nedenfor.

4.5. Fremme trygg, sikker og kompatibel bruk av tjenestene våre

Vi bruker personopplysningene dine for å holde alle våre tjenestene sikre. Dette inkluderer å oppdage og forhindre ulovlig eller uautorisert bruk av tjenestene våre, samt brudd på våre vilkår. Vi bruker også data for å forhindre misbruk, svindel, angrep på skadelig programvare, brudd på opphavsrett eller annen ulovlig aktivitet. Om nødvendig kan vi bruke dataene dine til å utøve våre juridiske rettigheter eller forsvare oss i rettssaker, som at vi kan be om og å gjennomgå offisielle dokumenter.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(f) GDPR – Vår berettigede interesse i å sikre at tjenestene og nettverkene våre er sikre og trygge, samt forhindre svindel og misbruk av tjenestene våre.
  • Art.6(1)(b) GDPR – Oppfyllelse av kontrakten med deg når du godtar å bruke tjenestene våre lovlig og under de gitte forholdene.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontoinformasjon
  • Informasjonskapsler, enhets- og nettverksinformasjon
  • Informasjon om bruk

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi samler inn når du bruker Viaplay

Oppbevaring av data

  • Vi beholder dataene dine så lenge du har en avtale med Viaplay Group eller lenger hvis nasjonale lover krever at vi gjør det. Mer informasjon om våre lagrings- og sletterutiner finner du nedenfor.

4.6. Ta betalt for våre tjenester

Din betalingsinformasjon behandles direkte av våre betalingsleverandører. De er selvstendig ansvarlige for dataene dine og behandler dem i henhold til gjeldende personvernregler, utelukkende for det formål å belaste deg for våre tjenester og innhold. Vi behandler imidlertid noen av disse dataene av flere grunner:

  • de første seks og fire siste sifrene i kredittkortnummeret ditt for å hjelpe deg hvis du glemmer brukernavnet ditt,
  • for å sende deg påminnelser når betalingskortet ditt er nær utløp og trenger oppdatering,
  • for å identifisere om betalingskortet ditt har blitt brukt av en annen konto,
  • utstedelsesland for å bekrefte hjemlandet ditt,
  • korttype og de siste fire sifrene i kortnummeret ditt, slik at du kan identifisere hvilket betalingskort du har registrert.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(f) GDPR – Vår berettigede interesse i å utføre sikre betalinger for tjenestene du godtar å bli belastet for.
  • Art.6(1)(c) GDPR - Juridisk forpliktelse til å oppbevare kvitteringer og transaksjoner i en definert periode i henhold til nasjonale regler for regnskap og bokføring.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Betalingsinformasjon

Datakilder

  • Data du gir oss
  • Data vi mottar fra eller deler med tredjeparter

Oppbevaring av data

  • Vi beholder opplysningene dine så lenge du har en avtale med Viaplay Group. Mer informasjon om våre lagrings- og sletterutiner finner du nedenfor.

4.7. Gjennomføre brukerundersøkelser

Vi bruker informasjon du deler med oss under intervjuer til forskning og feilsøking. Slik forskning kan omfatte videoopptak som du frivillig deltar i. Vi vil alltid gi deg detaljert informasjon om forskningen på forhånd, slik at du kan ta en veloverveid beslutning før vi samler inn dataene dine.

Rettslig grunnlag

  • Art.6(1)(b) GDPR – Utførelse av kontrakt når du godtar å delta i våre forskningsaktiviteter.

Kategorier av personopplysninger

  • Kontaktinformasjon og identitet
  • Audiovisuelle data

Datakilder

  • Data du gir oss

Oppbevaring av data

Vi beholder dataene dine i opptil 6 måneder etter at forskningen er avsluttet. Mer informasjon om våre lagrings- og sletterutiner finner du nedenfor.

5. Hvem vi deler dataene dine med

Noen ganger må vi dele personopplysningene dine for å oppnå formålene vi samlet dem inn for. For å hjelpe deg med å forstå hvordan vi deler informasjonen din og av hvilke grunner, veileder vi deg gjennom partene vi kan dele informasjonen din med.

Selskaper i Viaplay-gruppen. Vi kan dele dine personopplysninger med selskaper vi eier for å levere våre produkter eller tjenester, for å markedsføre våre produkter eller tjenester eller for å utvikle og forbedre nye eller eksisterende produkter eller tjenester.

Tjenesteleverandører. Vi kan dele dataene dine med våre tjenesteleverandører som vi har inngått kontrakt med for å levere tjenester på våre vegne, for eksempel assistanse innen kundeservice, markedsføring, analyse og statistikk, IT og annen infrastruktur, betalingstjenester, beskyttelse av vår eiendom og rettigheter, svindeldeteksjon og sikkerheten til våre kunder.

Forretningspartnere og annonsører. Vi kan dele dataene dine med våre forretningspartnere for å hjelpe oss med markedsføring, undersøkelser eller konkurranser. Vi samarbeider også med reklameleverandører for å levere annonser, og vi meddeler dine preferanser angående hvordan de kan bruke dataene dine. Hvis du samtykker til deres informasjonskapsler eller plugins på nettstedet vårt, vil de samle inn spesifikk informasjon om interaksjonene du har med annonsene deres.

Potensielle kjøpere av vår virksomhet. Vi kan dele eller overføre informasjon om deg hvis vi selger eller forhandler om å selge vår virksomhet eller eiendeler til en kjøper eller potensiell kjøper. Vi kan også dele dine personopplysninger i tilfelle omorganisering eller konkurs. Vi vil alltid informere deg når en overføring av dataene dine utføres til en kjøper og en annen personvernpolicy gjelder.

Myndigheter. Vi kan dele dataene dine med offentlige myndigheter eller andre offentlige institusjoner eller organer når vi er pålagt å gjøre det ved lov, forskrifter, offisiell beslutning eller statlig forespørsel.

Internasjonale dataoverføringer

Vi har alltid som mål å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. I visse tilfeller kan imidlertid dataene dine overføres utenfor dette området hvis våre underleverandører eller tjenesteleverandører befinner seg utenfor EU / EØS. Vi tar spesielle forholdsregler for å vurdere virkningen av disse overføringene og tar forholdsregler for å sikre at dataene dine får et passende beskyttelsesnivå når de overføres utenfor EU / EØS. Disse tiltakene inkluderer:

  • Velge underleverandører eller tjenesteleverandører som opererer i et land som er anerkjent av EU-kommisjonen for å ha et tilstrekkelig beskyttelsesnivå.
  • Implementering av EU-kommisjonens standard personvernbestemmelser mellom Viaplay-gruppen og mottaker av personopplysninger utenfor EU/EØS.
  • Implementering av tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre overføringen og beskytte dataene som om de ble behandlet innenfor EU / EØS.

6. Hvor lenge vi beholder dataene dine

Vi lagrer personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppnå de spesifikke formålene de ble samlet inn for, eller som loven krever, hvoretter de enten slettes eller anonymiseres. Her er en oversikt over våre ulike oppbevaringsperioder:

Opplysninger som samles inn som en del av din bruk av Viaplay

  • Kontorelaterte data. Vi beholder konto relatert informasjon så lenge kontoen din eksisterer. Hvis kontoen din slettes på grunn av inaktivitet eller på forespørsel, blir personopplysningene dine anonymisert. Hvis du har vært inaktiv på tjenestene våre i 48 måneder, slettes kontoen din og tilknyttede personopplysninger, med mindre du har kjøpt innhold med en gyldig lisensperiode. Du regnes som inaktiv hvis du ikke har kjøpt innhold, logget inn eller brukt Viaplay på noen måte i den foreskrevne perioden.
  • Krasjlogger og feil. Vi beholder informasjon om feil og tjenestekrasj for å sikre den tekniske funksjonaliteten til tjenesten vår i opptil 3 måneder fra innsamling.
  • Transaksjonsdata og kjøp. Vi behandler informasjon om transaksjoner knyttet til kontoen din som er gjort i forbindelse med kjøp gjennom Viaplay i en periode på 10 år etter transaksjonsdatoen.

Data samlet inn gjennom kundeservice eller kommunikasjon med deg

  • Personopplysninger som samles inn når du svarer på henvendelser, klager eller forespørsler, beholdes så lenge som nødvendig for å håndtere dem, maksimalt opptil 3 år for logger og tekstdialoger og 1 måned for taleopptak. Hvis en bestemt henvendelse utgjør eller kan utgjøre bevis i en sak for en domstol eller annen myndighet, kan vi beholde slike henvendelser til en slik sak blir endelig.

Data samlet inn fra spørreundersøkelser, konkurranser, brukervennlighetstesting eller brukerundersøkelser

  • Informasjon fra undersøkelser du deltar i, beholdes så lenge du har en konto hos oss eller i den tiden beskrevet i den aktuelle undersøkelsen. Vi beholder opplysningene dine når du deltar i en konkurranse eller brukerundersøkelse for en periode på 6 måneder etter at konkurransen eller forskningen er avsluttet. Når du deltar i brukervennlighetstesting, behandler vi dataene dine i en periode på 12 måneder etter fullføring.

Data samlet inn for direkte markedsføring

  • Data behandlet for direkte markedsføringsformål beholdes til du velger bort eller motsetter deg slik behandling. Du kan alltid reservere deg mot direkte markedsføring ved å kontakte oss.

Data samlet inn for å overholde våre juridiske forpliktelser og håndhevelsesforespørsler

  • Vi behandler personopplysningene dine i en periode spesifisert i gjeldende lover ved oppfyllelse av juridiske forpliktelser (f.eks. bokføring, utstedelse av fakturaer) eller svarer på rettshåndhevelsesforespørsler, rettsordre, ransakingsordrer eller stevninger.

Data samlet inn via informasjonskapsler eller lignende teknologier

  • Personopplysninger i informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi lagres i livssyklusen til spesifikke informasjonskapsler på enhetene dine. Du kan lese mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi her.

Vi forbeholder oss retten til å behandle dataene dine utover disse oppbevaringsperiodene hvis vi mener at dataene er nødvendige for etablering, utøvelse eller forsvar av juridiske krav eller klager for en domstol eller annen myndighet. Vi sletter alltid opplysningene umiddelbart etter at et slikt krav eller en slik klage er endelig.

7. Hvordan vi beskytter dataene dine

Vi sørger for at personopplysningene dine forblir trygge gjennom strenge tekniske og organisatoriske tiltak, som vi også pålegger våre leverandørene å følge. Våre retningslinjer dekker oppbevaring, informasjonssikkerhet, tilgangsrettigheter, og vi har regelmessig opplæring av våre ansatte i hvordan de skal holde dataene dine sikre. Hvis en tredjepart behandler personopplysningene dine på vegne av Viaplay-gruppen, sørger vi for at opplysningene dine er beskyttet med minst de samme strenge personvernstandarder.

Når du foretar betalinger, bruker vi bransjestandardteknologi for å holde informasjonen din trygg. De oppfyller sikkerhetsstandardene fastsatt av Payment Card Industry Security Standards Council.

Kontoen din er også beskyttet av passordet ditt. Vi fraråder deg å bruke det samme passordet på tvers av flere kontoer eller applikasjoner.

8. Dine rettigheter og hvordan du utøver dem

Du har rett til å kontrollere dataene dine og motta informasjon fra oss om hvordan vi bruker disse dataene. Du kan lese om dine rettigheter nedenfor. For å utøve dem er den enkleste måten å gjøre det på å sende oss en e-post til privacy@viaplay.com.

Du har følgende rettigheter:

  • Rett til innsyn. Du har rett til å finne ut om vi behandler dine personopplysninger og i så fall har du rett på tilgang til dem. Dette kalles en innsynsforepørsel. Ved å sende en slik forespørsel kan du se hvilken informasjon vi har om deg og hvordan vi bruker den.
  • Rett til korrigering. Du har rett til å be om at vi korrigerer uriktige eller ufullstendige opplysninger om deg, og at vi supplerer opplysningene dine.
  • Rett til sletting. I visse tilfeller har du rett til å få dine personopplysninger slettet. Dette gjelder når:
    • dataene dine ikke lenger er nødvendige for å behandle til det formålet de ble samlet inn for,
    • du trekker tilbake ditt samtykke til en behandling,
    • du protesterer mot en behandling basert på legitim interesse, og vår interesse i å behandle dine personopplysninger er ikke i overensstemmelse med dine interesser,
    • du protesterer mot at dataene dine behandles for direkte markedsføring,
    • dine personopplysninger har blitt behandlet på en ulovlig måte eller,
    • dine personopplysninger må slettes for å overholde en juridisk forpliktelse.

Vi kan ikke alltid imøtekomme forespørselen din om sletting hvis vår begrunnelse for å beholde dataene dine for eksempel gjelder juridiske krav, eller hvis dataene dine er nødvendige for å oppfylle en avtale med deg. For å få dataene dine slettet, følg instruksjonene her.

  • Rett til begrensning av behandling. Du har rett til å be om at vi begrenser behandlingen av dine personopplysninger hvis:
    • du mener at dataene vi har om deg er unøyaktige, og du vil begrense behandlingen i løpet av tiden vi undersøker om dataene er korrekte,
    • du mener at vi behandler dataene dine i strid med loven, eller
    • du mener at vi ikke lenger trenger dataene dine til et bestemt formål.
  • Rett til dataportabilitet. Du har rett til å be oss om en kopi av dataene dine i et maskinlesbart format og rett til å flytte dem til en annen mottaker. Denne retten gjelder for de personopplysninger du har gitt oss, og som vi behandler basert på samtykke eller kontraktsutførelse.
  • Rett til å protestere. Du har rett til å protestere mot vår behandling som vi baserer på legitim interesse, inkludert profilering. I dette tilfellet vil vi ikke behandle personopplysningene dine videre hvis vi ikke kan forevise tvingende berettigede grunner for å fortsette behandlingen. Hvis vi behandler personopplysningene dine for direkte markedsføringsformål, har du rett til å protestere mot nevnte behandling, inkludert profilering.
  • Rett til å trekke tilbake samtykket ditt. Når vi baserer behandlingen på ditt samtykke, kan du trekke det tilbake når som helst uten å påvirke lovligheten av behandlingen før den trekkes tilbake.

Hvis du mener at vi ikke følger databeskyttelsesloven når vi bruker din personlige informasjon, vennligst gi oss beskjed slik at vi kan se nærmere på det. Du har også rett til å sende inn en klage til en databeskyttelsesmyndigheten i landet der du er bosatt i eller jobber, eller hvor du føler deg mest trygg. Du kan kontakte det norske Datatlysinet på: tel. +47 22 39 69 00, postkasse@datatilsynet.no.

Vår ledende tilsynsmyndighet er den svenske tilsynsmyndigheten (Integritetsskyddsmyndigheten). Du kan kontakte dem per e-post til imy@imy.se eller ringe på +46 (0)8 657 61 00.

9. Oppdateringer av denne personvernerklæringen

Denne personvernerklæring oppdateres regelmessig. Vår bruk av personopplysninger kan endres, for eksempel kan vi samle inn personopplysninger for nye formål, samle inn flere kategorier av personopplysninger eller dele dataene dine med andre mottakere enn beskrevet i denne personvernerklæringen.

Vi forbeholder oss retten til å endre denne personvernerklæringen når som helst. Hvis det er noen endringer som påvirker måten vi behandler personopplysningene dine på, vil vi informere deg før endringene trer i kraft, for eksempel ved å sende deg en e-post eller ved å gi deg et tydelig varsel når du går inn på Viaplay.

Du kan lese mer om Viaplay Groups personvernarbeid her. For spørsmål om denne personvernerklæringen, vennligst kontakt vår databeskyttelsesansvarlig på dpo@viaplaygroup.com.

Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 18.juni 2024.