Tilgjengelighet hos Viaplay
Hos Viaplay mener vi at alle skal kunne oppleve gode historier. Derfor jobber vi for at strømmetjenesten vår skal være tilgjengelig og enkel å bruke for alle.
Hva er Viaplay?
Viaplay er en strømmetjeneste som underholder millioner av brukere hver dag med vårt brede utvalg av innhold, inkludert:
- Filmer og TV-serier
- Dokumentarer
- Livesport
Tilgjengelighetsfunksjoner
For at Viaplay skal være lett å bruke, har vi gjort det mulig å raskt aktivere og justere tilgjengelighetsinnstillinger når du ser innhold. I nettversjonen av Viaplay finnes blant annet følgende funksjoner:
- Undertekster for de fleste programmer, med justerbar størrelse og bakgrunn
- Støtte for skjermleser for å navigere på nettsiden og i appen
- Tastaturnavigasjon – du kan bruke Viaplay uten mus
- Tydelig kontrast og lettleste skrifttyper for bedre lesbarhet
Vi har også gjort det enkelt å søke, bla, tegne abonnement og administrere kontoinnstillinger.
Mer informasjon finner du på vår kundeservice-side.
Viaplays hovedversjon for strømming
Nettversjonen vår for PC eller Mac i en vanlig nettleser tilbyr hele Viaplay-opplevelsen, inkludert våre tilgjengelighetsfunksjoner. Her er en lenke til en artikkel på vår kundeservice-side som forklarer hvordan du bruker Viaplays nettversjon.
Vi tilbyr også populære mobilapper for Apple- og Android-enheter, som ofte inkluderer de samme eller enda mer avanserte tilgjengelighetsalternativene.
Hvis du vil se Viaplay på din smart-TV, anbefaler vi at du caster fra nettversjonen for å få tilgang til hele utvalget av tilgjengelighetsfunksjoner. Her er en lenke til en artikkel på vår kundeservice-side som forklarer hvordan du caster til en smart-TV
Hvorfor tilbyr vi tilgjengelighetsfunksjoner?
Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne bruke og ha glede av Viaplay. Det inkluderer vårt mål om å designe strømmetjenesten vår slik at den er enkel å bruke for alle. Det er også vår juridiske forpliktelse i henhold til EU- og nasjonal lovgivning, som direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD), det europeiske tilgjengelighetsdirektivet (EAA) og svensk radio- og TV-lov.
Vi jobber aktivt for å tilby tilgjengelighetsfunksjoner for deg som for eksempel har vanskelig for å se eller høre innhold, og for å gjøre dem enkle å finne og bruke.
Hva kreves i henhold til det europeiske tilgjengelighetsdirektivet (EAA)?
Vi er pålagt av det europeiske tilgjengelighetsdirektivet (EAA) å gjøre strømmetjenesten vår oppfattbar, betjenbar, forståelig og robust.
Vi er også forpliktet i henhold til EAA til å formidle de tilgjengelighetsfunksjonene som er fastsatt av den svenske Mediemyndigheten gjennom tjenesten som gir tilgang til Viaplays innhold. Som en del av vårt arbeid forklarer vi hvordan du bruker Viaplays tilgjengelighetsfunksjoner. Du kan lese mer om hvordan vi oppfyller kravene på våre kundeservice-sider.
Hva kreves i henhold til direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD)?
Viaplay Group Sweden AB har svenske sendetillatelser og registreringer, noe som betyr at vi må følge reglene fastsatt av Mediemyndigheten i henhold til direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMSD) og nasjonal lovgivning.
Disse reglene krever at vi gjør våre svenske kanaler og tjenester tilgjengelige, og også fremmer tilgjengelighet i våre øvrige kanaler og plattformer.
Tilgjengelighetskravene fra Mediemyndigheten for de svenskrettede kanalene (TV3, TV6, TV8, TV10), som kommer fra AVMSD, er:
- Undertekster på forhåndsinnspilte programmer – 100 % dekning
- Undertekster på direktesendinger – 60 % dekning
- Tegnspråktolking – 10 % dekning
- Synstolking – 10 % dekning
- Oppleste undertekster – 7 % dekning
Tilgjengelighetskravene fra Mediemyndigheten for Viaplay.se er:
- Undertekster – 100 % undertekster på alle programmer på svensk rettet mot seere over 6 år
- Tegnspråktolking – alle programmer som tilbys med tegnspråk i Viaplays lineære tjenester skal også ha det på Viaplay.se hvis programmet er tilgjengelig der
- Synstolking – alle programmer som tilbys med synstolking i Viaplays lineære tjenester skal også ha det på Viaplay.se hvis programmet er tilgjengelig der
- Oppleste undertekster – enkelte programmer må gjøres tilgjengelige
Tilgjengelighetskravene fra Mediemyndigheten for alle andre tjenester (lineære kanaler og Viaplay-plattformer i Danmark, Norge osv.) er:
- Skal fremme tilgjengelighet ved å tilby et økende antall programmer
- Skal levere handlingsplaner for hvordan Viaplay skal øke tilgjengeligheten
På grunn av "opprinnelseslandsprinsippet" er ikke Viaplay pålagt å følge spesifikke lokale regler for kanaler og tjenester som ikke er rettet mot svenske seere. I henhold til det europeiske tilgjengelighetsdirektivet (EAA) er vi kun pålagt å inkludere tilgjengelighetsfunksjonene som allerede dekkes av AVMSD når vi tilbyr våre strømmetjenester. Det sikrer at vi overholder både AVMSD og EAA.
Slik jobber vi med tilgjengelighet hos Viaplay
Vi jobber for å gjøre Viaplay tilgjengelig for så mange som mulig.
Utviklingsteamene våre følger egne rutiner for å ta hensyn til tilgjengelighet når vi designer og forbedrer tjenesten. Vi samarbeider også tett med kundeservice, slik at de kan støtte brukere som trenger ekstra hjelp.
Hvis du har tilbakemeldinger på hvordan Viaplay fungerer for deg, kan du kontakte vår kundeservice.
Din tilbakemelding hjelper oss med å gjøre tjenesten bedre for alle.
Sist oppdatert: 26. juni 2025